>> Valitse kieli: >> >> >>

Retket, juhlat ja muu toiminta 2006

Pikkujoulut 16.12.2006 Harjulan Pihassa

Pikkujoulut vietettiin Harjulan Pihassa Hammaslahdessa lauantaina 16.12.2006. Paikalla oli 43 jääkarhua.

Klo 17 alkaen saunottiin, miehet puulämmitteisessä ulkosaunassa ja naiset sisällä olevassa saunassa. Valitettavasti uintimahdollisuutta ei järjestynyt eikä luntakaan ollut lumikylpyjen ottamiseen. Löylyt olivat ulkosaunassa sitäkin makoisammat.

Maittava ja runsas pikkujouluateria nautittiin klo 19 alkaen. Ruokailun jälkeen tuli joulupukki joka jakoi kilteille namuja ja lahjoja sekä hauskuutti jutuillaan. Loppuilta kului nopeasti torttukahvien, arpajaisten ja leikkien parissa.

>> Kuvia Harjulan Pihan pikkujouluista

Patikkaretki 30.9.2006 Karhunpolulle

Syksyn patikkaretki tehtiin itärajan erämaihin 30.9. missä käveltiin osa Karhunpolkua Suuri-Piilosesta (kartta 2) Änäkäiselle (kartta 3, Karhunpolun ja tien 5241 risteykseen). Matka oli noin 16 km. Välillä pysähdytiin makkaran paistoon ja eväiden syöntiin. Änäkäisellä tutustuttiin vielä talvisodan aikaiseen viivytysasemaan kallioon louhittuine luolineen. Osa joukosta kiersi lopuksi Änäkäisen järven.

Patikoinnin jälkeen ajettiin Jongunjoen lomapirtille missä nautittiin savusaunan makoisista löylyistä, kuumasta kylpytynnyristä sekä virkistävästä uinnista järvessä. Ja ruoka maistui!

Kiitokset taas kerran Ilmolle järjestelyistä.

>> Kuvia Karhunpolun patikkaretkestä.

Jaakon päivän juhla 25.7.2006

Jääkarhujen perinteistä Jaakon päivän juhlaa vietettiin tiistaina 25.7.2006 klo 17 alkaen. Jaakon päivään liittyy monia kansanperinteitä joista Jääkarhuille tärkein on kylmän kiven heitto. Siihen loppuu kansanomainen uimakausi ja avantouintikausi lähenee. Jaakon päivän lämpimässä ja aurinkoisessa kesäsäässä se tuntui olevan kuitenkin vielä varsin kaukana.

Vuoden Jaakoksi on ollut tapana valita henkilö joka on merkittävällä tavalla edesauttanut seuramme toimintaa. Tänä vuonna valinta kohdistui teollisuusneuvos Reijo Vauhkoseen. Hänen perustamansa Tulikivi Oyj lahjoitti uudisrakennuksemme takkahuoneeseen vuolukivitakan joka on koristeltu hiekkapuhalletulla Jääkarhujen logolla.

"Tervetuloa jäiset vedet" maanitteli kukkaseppelöity Vuoden Jaakko heittäessään kylmän kiven Pyhäselkään. Sen jälkeen nautittiin muurinpohjalettuja kahvin ja mehun kera. Monet kävivät myös uimassa ja havaitsivat että kylmä kivi ei vielä ollut vaikuttanut veden lämpötilaan. Loppuilta kului rattoisasti haitarimusiikin soidessa jonka tahdissa myös tanssittiin.

>> Valokuvia Jaakon päivästä
>> Hanuristi (videoleike)

Polkupyöräretki 16.9.2006 Kaprakkaan

Kymmenen Jääkarhua uskaltautui raikkaassa syyssäässä ajetulle polkupyöräretkelle 16.9. Mäntyniemestä lähdettiin klo 9 Pärnävaaran kautta Kaprakkaan missä oltiin klo 11. Reilun tunnin lounastauon jälkeen ajettiin hyvässä myötätuulessa Kuopiontietä seuraillen takaisin Joensuuhun ja Mäntyniemessä oltiin klo 13.45. Matkaa kertyi yhteensä 56,6 km. Kiitokset Topille järjestelyistä ja kaikille mukana olleille reippaasta retkiseurasta.

Polkupyöräretki 1.7.2006 Honkavaaraan

Viisitoista Jääkarhua pyöräili noin 60 kilometrin reitin Mäntyniemi - Niittylahti - Suhmuran koulu - Honkavaaran perinnepiha - Kumpu - Niittylahti - Mäntyniemi. Sää oli lämmin ja aurinkoinen kun kokoonnuimme Mäntyniemeen aamuyhdeksältä. Menomatkalla tutustuimme Suhmuran koululla olleeseen taidenäyttelyyn ja kävimme uimassa Hammasjärvessä.

Puolivälin krouvissa oli ruokatauko Honkavaaran perinnepihassa. Lounaaseen kuului herkullinen lohikeitto lisukkeineen sekä kahvi ja kahvileipä. Ruokailun jälkeen tutustuimme Sinisen Tien tsasounaan sekä tilaviinimyymälään. Honkavaara oli myös Ripsirallin osallistujien kokoontumispaikka joten pääsimme tutustumaan myös hieman isompiin kaksipyöräisiin kuljettajineen.

Paluumatkalle sattui pieni pätkä juuri lanattua soratietä mutta muuten ajelimme päällystettyjä teitä pitkin. Sää suosi, huolto pelasi eikä vauhti ollut liian kova joten meillä kaikilla oli niin mukavaa. Takaisin Mäntyniemessä olimme hieman klo 14 jälkeen. Kiitokset retken ideoineelle ja järjestelyistä vastanneelle Topille. Uutta retkeä suunniteltiin jo ensi syksyksi.

>> Valokuvia polkupyöräretkestä

Patikkaretki Kolinpolulle Helatorstaina 25.5.2006

80 Jääkarhua nautti keväisestä luonnosta Kolinpolulla Heraniemen maisemissa. Matka oli noin 18 km.
Patikoimaan lähdettiin Ahvenisen tieltä (515) josta käveltiin ensin Kolinpolkua Kiviniemeen. Sieltä jatkettiin Herajärven kierrokselle koilliseen. Ahosaaren molemmin puolin oli vetolautat.

Pielisen rantatieltä matka jatkui linja-autolla Hotelli Pieliseen missä saunottiin ja ruokailtiin.

>> Vesa Tuomisen ottamia retkikuvia
>> Pohjois-Karjalan vaellusreittiopas/Kolinpolku
>> Pohjois-Karjalan vaellusreittiopas/Herajärven kierros
>> Hotelli Pielisen sivut

Talkoot 8.5.2006

Perinteiset kevättalkoot pidettiin maanantaina 8.5. alkaen klo 16. Osa tuli jo aamulla ja teki roskakatokseen ovet. Illan mittaan portin pielen karhut saivat pintaansa kyllästysaineen, samoin grillikatos. Lipputankokin sai uuden valkoisen pinnan. Myös kukkapenkkejä hoidettiin ja paljon muitakin ulkotöitä tehtiin. Päärakennus koki perinpohjaisen kevätsiivouksen. Välillä syötiin makkaraa ja lettuja. Lopuksi vielä öljypuomi otettiin uimapaikan edestä pois.

Suuret kiitokset kaikille osallistuneille.

Vihkiäiset

Lämminhenkiset uuden Mäntyniemen vihkiäiset vietettiin 20.3.2006 klo 19 alkaen (kuvia).

Ohjelmassa oli
- Juhlapuhe: tohtori Pentti Arajärvi
- Kaupungin tervehdys: kaupunginjohtaja Juhani Meriläinen
- Yhteislaulu Avantoon

Lisäksi ylimääräisenä ohjelmanumerona Pentti Arajärvelle luovutettiin presidentti Tarja Halosen muotokuva. Sen on valokuvan perusteella maalannut pohjoiskarjalainen taiteilija Toivo Tolvanen. Maalauksen hankki ja luovutti seuramme jäsen Pertti Havula.