>> Valitse kieli: >> >> >>

Retket, juhlat ja muu toiminta 2007

Pikkujoulu 1.12.2007 Mäntyniemessä

Avoimet ovet avantoon 14.10.2007 Jääkarhut osallistuivat valtakunnalliseen avantouintikauden avaukseen sunnuntaina 14.10.2007. Kello 14-17 välillä uinnista ja saunomisesta ei peritty maksua ja jäsenet opastivat ensikertalaisia. Seuraan liittyi päivän aikana lukuisia uusia jäseniä. Samalla vietettiin Jääkarhujen syyskauden avajaisia.

Syksyn polkupyöräretki lauantaina 6.10.2007 Syksyn polkupyöräretken poljimme 6.10.-07. Mäntyniemestä Reijolan ja Niittylahden kautta ajoimme Suhmuran koululle, jossa pidimme kahvitauon koulun ulkogrillillä. Jatkoimme Iltarauhantietä kohti Ruunavaaraa. Poikkesimme tutustumaan tällä etapilla maatilamatkailu Toivasen palveluihin ja nauttimaan talon emännän juuri paistamista maukkaista karjalanpiirakoista ja isännän keittämästä kahvista. Tarinatuokio kahvipöydässä isäntäväen kanssa antoi rentouttavan lepohetken retkemme puolivälissä. Taas pyörän päälle ja kohti Niittylahtea ja Reijolaa. Reijolassa pääsimme tutustumaan seuramme jäsenen kotona hänen upeaan pahkatyökokoelmaansa. Hanurimusiikki livenä saatteli meidät loppumatkalle kohti Mäntyniemeä, jonne palasimme noin klo 13 saunomaan ja uimaan (teksti Toivo Raassina).

Patikkaretki lauantaina 15.9.2007 Ruunaankoskille

Syksyn patikkaretki tehtiin Ruunaankoskille. Lähtö oli linja-autoasemalta klo 8.00 ja Joensuuhun palattiin hieman klo 20.00 jälkeen. Mukaan lähti 51 retkeläistä.

Valittavana oli neljä eri reittivaihtoehtoa pituudeltaan 14-21 km: Neitikoskelta Kattilakoskelle josta Siikakoskelle tai suoraan Ruunaan Matkailuun. Kattilajärven ylitys Naukunniemeen tai / ja Naukunniemi-Kattilaniemi sekä Kattilakosken kohta soutaen ylitysveneellä. Retken jälkeen saunottiin ja syötiin Ruunaan Matkailussa missä tarjolla oli sekä savusauna että tavallinen sauna.

Sää suosi ja retki oli kaikin puolin onnistunut. Kiitoksia Ilmolle retken järjestelyistä ja Timolle turvallisesta kyydistä.

>> Retkikuvia

Videoita (tiedostot 13-18 Mt joten kestävät hetken latautua)
- ylitysveneessä
- koskenlaskua
- tytöt laulavat bussissa

Vierailu Kuopion torstaina 6.9.2007

Jääkarhujen neljän hengen iskujoukko vieraili Kuopion Talviuimareiden Sorsasalon toimintapaikassa (katso sijainti valokuva-albumin kartasta) torstai-iltana 6.9.2007. Lohikeitto oli hyvää, puulämmitteisessä saunassa oli makoisat löylyt ja Kallaveden vesi oli yhtä viileää kuin Pyhäselässäkin.

Kuopiolaiset kävivät vanhassa Mäntyniemessä kahdeksan vuotta sitten. Nyt puhuttiin että vierailuja voitaisiin tehdä hieman useamminkin.

>> Valokuvia

Kuutamouinti tiistaina 28.8.2007

klo 21 Runsas joukko Jääkarhuja oli uimassa vaikka kuu piilottelikin sadepilvien takana. Vesi oli jo virkistävän viileää (+15C) ja letut sekä kahvi maistuivat.

Jaakon päivän juhla 25.7.2007

Jaakon päivää vietettiin keskiviikkona 25.7.2007 klo 17 alkaen. Juhlan aloittivat Onni Muikku ja Pentti Karjalainen soittamalla Jääkarhujen oman Avantoon kappaleen.

Seuran puheenjohtaja Jukka Vuorinen toivotti vieraat tervetulleiksi ja julkisti Vuoden Jaakon. Tänä vuonna valinta kohdistui varatuomari Jyrki Leivoseen joka on merkittävällä tavalla edesauttanut seuramme toimintaa. Leivonen on hallituksen pitkäaikainen jäsen ja hänen veroasiantuntemuksensa avulla seuralle palautui viime vuonna rakennushankkeisiin sisältyvää arvonlisäveroa yli 41.000 euroa. Myös vuoden 2005 verotuksesta tehty oikaisuvaatimus menestyi ja seuralle palautettiin jo maksuunpantuja veroja yli 1500 euroa.

Kukitettu Jaakko heitti nestetypessä (-196 °C) jäähdytetyn kiven Pyhäselkään. Sen jälkeen oli vuorossa lettu- ja vohvelitarjoilu hyvän musiikin säestyksellä.

>> Valokuvia Jaakon päivästä

Polkupyöräretki 30.6.2007

Jaaman kierroksen (n. 45 km) pyöräili kymmenkunta reipasta jääkarhua 30.6.2007.

>> Jaaman kierros P-K:n vaellusreittioppaassa

>> Valokuvia

Patikkaretki 26.5.2007 Karhunpolulle

Kevään patikkaretki tehtiin jälleen Karhunpolulle, nyt Jongunjoen maisemiin. Matka alkoi tavanomaiseen tapaan linja-autoasemalta Savo-Karjalan Linjan isoimmalla bussilla klo 8. Patikoimaan lähdettiin Valamajoen autiokämpän läheltä. Alkumatka käveltiin Jongunjoen vartta seuraten Pälvelammen upealle aarnialueelle. Sieltä poikettiin Pälvekosken riippusillalle jonka luona tulipaikalla pidettiin makkaranpaisto-kahvitauko.

Pälvekoskelta matka jatkui Kaksinkantajaan missä kesäisin asuu karhunkaataja Väinö Heikkinen. Hän on kaatanut 36 karhua joista ensimmäisen vuonna 1948 ja viimeisen vuonna 1988. Heikkisen kotitalossa oli esillä melkein kaikkien karhujen kallot sekä muuta metsästykseen liittyvää materiaalia. Kokoelmiin tutustumisen ohessa saimme kuulla Heikkisen värikkäitä karhunkaatotarinoita.

Lopuksi saunoimme ja ruokailimme Jongunjoen Lomapirtillä. Savusaunan ja uinnin lisäksi tarjolla oli myös lämmin kylpytynnyri.

>> Retkikuvia

Pyhäsaaren hiihto lauantaina 24.3.2007

Jääkarhujen perinteinen hiihtotapahtuma jouduttiin perumaan sääolojen vuoksi.