>> Valitse kieli: >> >> >>

Retket, juhlat ja muu toiminta 2008

Pikkujoulu 12.12.2008 Mäntyniemessä

Avoimet ovet Mäntyniemessä 19.10.2008

Mäntyniemessä oli avoimet ovet sunnuntaina 19.10.2008 klo 14-17 jolloin vierailijat saivat uida ja saunoa maksutta. Paikalla oli seuran jäseniä opastamassa ja kertomassa avantouinnista. Tarjolla oli myös kahvia, mehua ja pullaa. Avoimet ovet olivat osa valtakunnallisia avantouintikauden avajaisia jotka Suomen Ladun avantouintijaosto ja Suomen Avantouintiliitto ovat jo useana vuonna järjestäneet. Paikalla oli runsasti vierailijoita ja päivän aikana seuraan liittyi seitsemän uutta jäsentä.

Jääkarhujen perinteinen talvikauden avajaisjuhla 18.10.2008

Talvikauden avajaisjuhlaa vietettiin Mäntyniemessä 18.10.2008 klo 17 alkaen. Sää oli sateinen ja tuulinen mutta paikalla oli runsaslukuinen joukko Jääkarhuja. Tarjolla oli grillimakkaroita, muurinpohjalettuja sekä kahvia ja mehua.

Patikkaretki 27.9.2008

Syksyn patikkaretki tehtiin 27.9.2008 Ilomantsin kunnan itäosiin Koitajoelle ja Koivusuon luonnonpuistoon. Päivän aikana ihastelimme upeaa pohjois-karjalaista suo- ja metsäluontoa pilvipoutaisessa säässä. Mukana oli 59 jääkarhua.

>> Koitajoen reitit Metsähallituksen sivuilla
>> Koitajoen luonto Metsähallituksen sivuilla
>> Tapion taival Pohjois-Karjalan valellusreittioppaassa

Tavanomaiseen tapaan matkaan lähdettiin linja-autoasemalta klo 8 Savo-Karjalan linja-autolla. Kuljettajana oli Timo Vaittinen ja retken järjestelyistä vastasivat Ilmo Nousiainen ja Toivo Raassina.

Matkaan lähdettiin klo 10 Polvikosken pysäköintipaikalta. Vajaa puolet retkeläisistä valitsi pidemmän reitin ja patikoi Kivikkosuon tulipaikan kautta Asumajoen laavulle. Lyhyemmän n. 17 km reitin valinneet ylittivät aluksi Koitajoen vetolautalla jonka jälkeen reitti seuraili Koitajoen vartta Asumajoen laavulle. Polulla oli ollut muitakin kulkijoita sillä näimme monet karhun ulosteet. Laavulla pidetyn yhteisen tauon jälkeen ylitettiin Koitajoki jälleen vetolautalla. Matka jatkui Verkkoputaan autiotuvan ja Koidanvaaran laavun kautta Pirhunvaaran metsänvartijan tilalle. Koidanvaaran jälkeen kävelimme jonkin matkaa rajavyöhykkeen reunassa. Pirhusta matka jatkui vanhaa mäntykangasta pitkin Koivusuon luonnonpuiston halki takaisin Polvikoskelle. Koivusuon yllä lensi pieni hanhiparvi.

Reilun kuuden tunnin patikoinnin jälkeen saunoimme ja ruokailimme Mekrijärven tutkimusasemalla. Tarjolla oli sekä savusauna että tavallinen puulämmitteinen sauna. Molemmissa riitti löylyä ja Mekrijärven vesi oli mukavan viileää. Myös ruoka oli maukasta. Paluumatka sujui mukavasti tyttöduon lauluja kuunnellen. Perillä Joensuussa olimme hieman klo 20 jälkeen.

Kuutamouinti 17.8.2008

Sunnuntai-iltana 17.8. Mäntyniemessä oli tavallista enemmän väkeä kun ohjelmassa piti olla kuun loisteessa uintia. Kuuta ei harmaiden pilvien takaa kuitenkaan näkynyt mutta kaikilla tuntui silti olevan mukavaa.

Polkupyöräretki 2.8.08

Jääkarhujen polkupyöräretki tehtiin lauantaina 2.8.2008 Pyhäselkään Suurelle Kalliojärvelle.

>> Näytä suurempi kartta

Jaakon päivän juhla 25.7.2008

Vuoden Jaakko 2008 Marja-Liisa MuikkuJoensuun Jääkarhujen vuosipäiväksi muotoutunutta Jaakon päivää vietettiin perjantaina 25.7.2008 kahdeksatta kertaa. Seuran puheenjohtaja Jarno Linnolahti toivotti vieraat tervetulleiksi ja julkisti Vuoden Jaakon:

"Tämän vuoden valintaa voidaan perustella, että se on vaatimaton kiitos ja pieni kunnianosoitus siitä uurastuksesta ja uutterasta työpanoksesta, mitä valittu on vuosien saatossa tehnyt jääkarhujen hyväksi. Joensuun Jääkarhujen Vuoden Jaakko vuonna 2008 on Mäntyniemitoimikunnan pitkäaikainen jäsen Marja-Liisa Muikku".

>> Puheenjohtaja Jarno Linnolahden puhe kokonaisuudessaan

Patikkaretki 17.5.2008

Kevään patikkaretki tehtiin 17.5.2008 Lieksan kaakkoisosaan Särkkäharju-Nikkilänvaaran maisemiin. Retkelle osallistui 55 jääkarhua. Matkaan lähdettiin Joensuun linja-autoasemalta klo 8.00. Savo-Karjalan linja-autoa ajoi Timo Vaittinen ja retkioppaana toimi Ilmo Nousiainen. Sää oli aurinkoinen mutta hieman viileä (+7 C) ja tuulinen.

Pääosa reitistä kulki Karhunpolkua pitkin. Matkaan lähdettiin Kohtilampien luoteispäässä olevalta Särkkäjoen laavulta. Alkumatkasta oli hienoja harjumaisemia ja uittotammia. Ensimmäinen etappi oli Kaatiinlammen tulipaikka. Sen jälkeen tutustuimme Valkealammen eteläpäässä olevaan entisöityyn Kuotiin linjan taistelualueeseen.

Matka jatkui kohti Pitkäjärven autiotupaa missä pidimme evästauon. Makkaranpaistotulet saatiin syttymään järveltä puhaltavasta viimasta huolimatta. Pitkäjärvi on nimensä mukainen ja sen kuvetta kävelimme vielä useita kilometrejä ensin Kirkisensalmen laavulle ja sitten Pitkäjärvenharjun aarnialueen kautta Ukonjoelle. Sen törmällä olevaa Ukonjoen kämppää esitteli meille Joensuun ympäristösuojelupäällikkö Raimo Latja. Hän kertoi nähneensä kämpän portilta karhun ja ahman. Kämpän ylläpidosta vastaa Karjalan Retkeilijät ry.

Puolet retkeläisistä jatkoi kämpältä linja-autolla Loma-Kitsiin. Toinen puoli retkeläisistä käveli vielä viitisen kilometriä kohti Nikkilänvaaraa Elimon risteykseen. Alkumatkan kuljimme Särkkäharjua pitkin Ukonjoen luonnonhoitometsässä. Sen aarniosassa oli komeita keloja ja puut olivat huomattavan korkeita etenkin suppien pohjalla. Loppumatkan elämys olivat hiekkatielle jääneet karhun jäljet. Matkan pituudeksi tuli kartalta mitaten n. 20 km mutta GPS-laitteen mukaan melkein viisi kilometriä enemmän.

Loma-Kitsissä rentouduimme saunomalla ja uimalla sekä nauttimalla maittavan aterian. Pääsimme myös tutustumaan keräilyn ihanuuteen ja hulluuteen kun paikan isäntä Pertti Kilpeläinen esitteli kokoelmiaan. Niihin kuului varsin mittava joukko moottorisahoja sekä muita metsätyökaluja ja kodinhoitoon liittyvää esineistöä. Lisäksi Kilpeläinen on entisöinyt lukuisia mopoja, moottoripyöriä, traktoreita ja autoja.

Talvikauden päättäjäiset lauantaina 10.5.2008

Talvikauden päättäjäiset pidettiin lauantaina 10.5.2008 klo 17-21 aurinkoisessa ja lämpimässä säässä. Saunomisen, uinnin ja seurustelun lisäksi ohjelmassa oli monia kilpailuja (köydenveto, hulavanteen pyöritys, mölkky, lantin heitto). Tarjolla oli maukkaita grillimakkaroita sekä muurinpohjalettuja.

Järki jäällä tapahtuma 26.3.2008

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto piti Mäntyniemessä Järki Jäällä kiertueeseen kuuluvan tapahtuman 26.3.2008. Esityksen aikana näytettiin miten pelastaudutaan jos jää pettää alla. Lisäksi kerrottiin jääturvallisuudesta, esiteltiin apuvälineitä ja kerrattiin vaaranpaikkoja. Paikalla oli myös Joensuun pelastuslaitos joka näytti miten jäihin pudonnut pelastetaan. Yleisönä olivat Nepenmäen koulun oppilaat. Tapahtuma uutisoitiin paikallisissa lehdissä sekä TV2:n alueuutisissa.

>> Video

Ulkoilupäivä 22.3.2008

Jääkarhujen ulkoilupäivää vietettiin kevättalven aurinkoisessa säässä lauantaina 22.3.2008. Pyhäselällä oli mainio hiihtokeli ja osa ulkoili jäällä kävellen. Mäntyniemessä oli tarjolla mehua, kahvia ja makkaraa klo 11-15. Kahvipullat lahjoitti Vaasan Leipomo ja pääsiäismakeiset Kioski Pauliina / Cloetta Fazer.